Sök frågor och svar

När har jag hämtningsdag?

Vi har tyvärr ingen möjlighet att ange din eller dina hämtningsdagar här på webbplatsen.

För att få reda på hämtningsdagar, kontakta vår kundservice för vatten och avfall på telefon 011-15 15 50 eller epost kundservice@norrkopingvattenavfall.se

Finns det en sorteringsguide för fyrfackstunnorna?

Ja här hittar du tips om sortering och möjlighet att ladda ner en sorteringsguide:

Sorteringsguide för fyrfackstunnor

Vilka tider får sophämtning pågå?

Sophämtning får enligt reglerna ske mellan 06.30 och 21.00 på vardagar, samt mellan 09.00 och 18.00 på lördag, söndag och röda dagar.

Vilka mått har soptunnorna för småhus?

Fyrfack:


Varje tunna har följande storlek:

Höjd 110 cm

Bredd 76 cm

Djup 81 cm

Tänk på att det måste finnas utrymme mellan och runt de båda tunnorna för att det ska vara lätt att komma åt tunnorna, både för dig och för din sophämtare.

Bas:


Höjd 110 cm

Bredd 76 cm

Djup 81 cm

Mini:


Höjd 110 cm

Bredd 58 cm

Djup 73 cm

Blandat:


370 liter


Höjd 110 cm

Bredd 76 cm

Djup 81 cm

240 liter


Höjd 110 cm

Bredd 58 cm

Djup 73 cm

Läs mer om de olika abonnemangen

Går det att byta abonnemang om jag bor i småhus?

Ja det går att byta abonnemang.

Kontakta vår kundservice för mer information om abonnemangsbyte och kostnaden för detta. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.

Är priset ni anger för fyrfack för en eller två tunnor?

Fyrfackssystemet bygger på att man sorterar ut förpackningar och avfall i två tunnor. Därför ingår det två tunnor i abonnemangskostnaden.

Läs mer om de olika abonnemangen här

Hämtar ni alla sopor i samma bil eller är det olika beroende på vilken sorts tunna man har?

Vi hämtar alla sopor med samma sorts sopbil, en fyrfacksbil. I den kan vi även tömma de tunnor som enbart har sortering av matavfall och brännbart samt de som har abonnemanget Blandat.

En hävarm på sopbilen lyfter ur den lösa delen av tunnan och tömmer förpackningarna i de övre facken på sopbilen. De två större facken i tunnan töms i den nedre delen av bilen. När sopbilen är full tippas varje fack för sig på en särskild plats för just det materialslaget eller avfallstypen. På så sätt blandas inga material med varandra.

Så här ser en fyrfacksbil ut med bakdörrarna öppna

Kan jag bestämma på egen hand vad jag vill lägga i de olika facken på tunnan?

Nej, det går inte. De olika facken har sin bestämda placering för att de ska hamna i rätt fack i våra fyrfacksbilar och för att inga avfalls- eller förpackningssorter ska blandas med varandra. Därför är det viktigt att följa de dekaler som sitter i tunnorna.

Kan jag hemkompostera även om jag har två- eller fyrfackstunna?

Du kan hemkompostera om du vill, men det ingår ett fack för matavfall som du kan använda när du vill.

Hur gör jag om det är fullt i ett fack för förpackningar?

Första steget är att platta till förpackningarna, särskilt papper och plast, så att mer får plats i facket. För att trycka ihop mjukplasten kan du hämta en komprimerare på någon av våra returpunkter.

Om det ändå är fullt kan du lämna förpackningarna till en återvinningsstation. Du kan också förvara det som blivit över och lägga i tunnan till nästa tömning. En extratömning av dina tunnor går också att beställa mot en kostnad.

Här hittar du tips om sortering och hur du får bättre plats i din tunna:

Sorteringsguide för fyrfackstunnor

Hur gör jag om jag har mycket brännbart?

Om du upplever att du har mer brännbara sopor än vad som får plats i din soptunna går det att beställa ett extrakärl. Kontakta i så fall vår kundservice. Du hittar kontaktuppgifterna längst ner på sidan.

De olika abonnemangen

Måste jag ha två tunnor om jag har Fyrfacksabonnemanget?

Ja. Systemet bygger på att du ska kunna sortera allt hemma.

Vad är miljövinsterna med fyrfackstunnor?

Med abonnemanget Fyrfack kan du lämna tio olika sorters avfall och förpackningar redan hemma hos dig. Om det är enkelt att sortera kommer fler förpackningar att gå till återvinning istället för att gå till förbränning. Om förpackningsmaterialet kan återvinnas flera gånger sparas stora mängder energi jämfört med om tillverkningsindustrin måste använda ny råvara varje gång. På så sätt hushåller vi med jordens ändliga resurser.

Det blir också färre bilresor till och från återvinningsstationer, vilket annars belastar miljön.

Hur får jag nya matavfallspåsar?

Du som bor i villa, radhus eller fritidshus får nya matavfallspåsar genom att knyta en matavfallspåse på handtaget till soptunnan. Din sophämtare lämnar en rulle vid nästa sophämtning.

Ibland kan det hända att de matavfallspåsar som sopbilen har med sig har tagit slut. Då får du dina påsar vid nästa hämtningstillfälle. Se därför till att be om nya påsar i god tid innan de tar slut.

Du kan även hämta nya matavfallspåsar kostnadsfritt på någon av våra returpunkter.

När det gäller flerfamiljshus kan du som fastighetsägare höra av dig till vår kundservice för att mot en avgift få påsar utkörda. Du som hyresgäst kan höra av dig till din fastighetsägare för att få information om hur utdelning av påsar fungerar i just din fastighet.

Vilka påsar ska jag använda till mitt matavfall?

Våren 2015 införde vi nya matavfallspåsar i återvunnen plast. Det går förstås att använda våra tidigare påsar av papper och majsstärkelse (så kallade biobags) tills att de har tagit slut.

Vi vill inte att du använder vanliga plastpåsar eftersom våra påsar är särskilt anpassade för matavfall. Det är också viktigt att de är genomskinliga eftersom sopchauffören ska kunna se att det enbart är matavfall i påsen och inget annat.

Varför är det viktigt att sortera matavfall?

Genom att källsortera matavfall används energin i materialet på bästa sätt. Biogasen som produceras är ett alternativ till bensin och diesel vilket minskar trafikens negativa klimatpåverkan. När matavfallet omvandlas till biogas bildas också en näringsrik biogödsel som ersätter konstgödning som annars används i lantbruket.

Var kan jag lämna mitt avfall?

Var du lämnar ditt avfall beror på vilken typ av avfall det gäller. Grovavfall, farligt avfall, trädgårdsavfall och elavfall lämnas till våra Returpunkter

Mindre elavfall och mindre förpackningar med farligt avfall kan lämnas till Samlaren i mataffärer

Brännbart avfall och matavfall lämnar du vid din bostad om du är småhusägare. Dina förpackningar och tidningar lämnar du till en återvinningsstation. Vi kan också erbjuda hämtning av förpackningar och tidningar direkt vid tomten via fyrfackstunnor.

Bor du i flerfamiljshus, prata med din förening eller hyresvärd för att få reda på var du lämnar avfall, matavfall och förpackningar.

Jag har fått information från IP-Only om fibernät, jobbar de för er?

Ja, kommunen och IP-Only har idag ett samarbete tillsammans i Vikbolandet. Det innebär att IP-Only gräver åt oss för att alla i Vikbolandet ska kunna erbjudas fiber. Om du har mer frågor gällande fiberutbyggnaden i Vikbolandet kan du hitta mer information på deras hemsida: http://ostergotland.ip-only.se/

När är det dags att skriva avtal?

När vi har fått tillräckligt många intresseanmälningar kommer vi kalla till ett informationsmöte. Från den dagen du får en kallelse hem i brevlådan kan du skicka in ditt avtal till oss.

Kan jag delbetala min faktura?

Nej, vi erbjuder inte delbetalning. Fakturan skickas ut först efter att du blivit installerad och då har du 30 dagar på dig att betala din faktura.

Har jag någon ångerrätt?

Intresseanmälan kan du dra tillbaka när som helst, den är inte bindande. Har du skrivit på ett avtal så har du enligt lag rätt att ångra dig inom 14 dagar. Om du ångrar dig efter 14 dagar tar vi ut en avgift på 3 800 kr för att häva ditt avtal.

Mitt område kommer inte upp i 60 %, vad händer nu?

Vi hanterar i första hand de områden med flest intresseanmälningar. Tidigare när intresset och organisationen var mindre var vi hårdare med att ett område skulle uppnå 60 %. Idag har Enhet Bredband vuxit i takt med att intresset ökat vilket gör det möjligt för oss att omprioritera. Om intresset för fiber inte är så stort i ditt område är vårt tips att du pratar med dina grannar eller gör egna utskick i området för att fiber ska bli verklighet! Kontakta gärna bredband@norrkoping.se för att bli en av våra ambassadörer.

Måste jag gräva själv på tomten?

Ni som fastighetsägare väljer om ni vill gräva själva på er tomt eller om ni vill beställa det av vår entreprenör för 140 kr/meter. Du kan anmäla detta genom att kryssa för på avtalet att du vill ha tomtgrävning eller meddela installatören i samband med hembesöket om ni vill ha tomtgrävning.

Vad händer om jag flyttar innan slutinstallation och faktura?

Om du sålt ditt hus kan avtalet skrivas över på de nya fastighetsägarna med förutsättning att ett nytt avtal skickas in i deras namn. Eftersom avtalet är personligt är du annars skyldig att betala för installationen ifall de nya fastighetsägarna inte skickat över ett nytt avtal till oss.

Kan jag utnyttja ROT-avdraget?

Svaret på den frågan är både ja och nej:
Ja, om du själv ringer till en grävfirma och beställer tomtgrävning kan du utnyttja ROT-avdraget.
Nej, om du kryssar för på blanketten att du beställer tomtgrävning från oss då kan du inte utnyttja ROT-avdraget. Du kan inte heller utnyttja avdraget om du själv gräver för hand.

Jag har beställt fiber men när får jag den installerad?

Leveranstiden på din beställda fiber är vanligtvis 5-8 månader efter grävstart i ett område. Leveranstiden kan försenas vid till exempel svåra väderförhållanden och vid tjäle som gör marken svår att gräva i.

Kan jag ansluta mig i efterhand?

Ja, om du inte valde att ansluta dig när vi byggde ut fibernätet i ditt område så kan du göra det i efterhand. Du kommer då att betala lika mycket som dina grannar men med en efterslutningsavgift som idag är 5 000 kr. Efterslutningsavgiften är den faktiska kostnad som det kostar oss för att installera ett enskilt hus i efterhand. Kom ihåg att när du ansluter dig i efterhand kan du inte beställa tomtgrävning från oss utan du kommer själv behöva gräva från tomtgräns till huset.

Kan jag få fiber? Hur gör jag en intresseanmälan?

Gå in på www.fibertillalla.se och sök på din adress. Om du tillhör ett område där vi just nu samlar in intresseanmälan som kommer du komma till ditt områdes infosida. Det är här du gör en intresseanmälan och du kan även se hur många intresseanmälningar som kommit in hittills.

 

Många kommunala verksamheter såsom skolor har problem med sin förbindelse, kan de få fiber?

Ja, när vi bygger ut till ett område så ansluter vi även kommunala verksamheter såsom skolor, förskolor och vårdhem. Att kommunens verksamheter får ta del av framtidens teknik är viktigt för kommunens framtida utveckling.


 

Måste jag gräva själv på tomten?

Ni som fastighetsägare väljer om ni vill att gräva själva på er tomt eller om ni vill beställa det av vår entreprenör för 140 kr/metern. Tala om för installatören i samband med hembesöket hur ni vill göra. Om vår entreprenör gräver så ingår det att de även lägger ner fiberslangarna från anslutningspunkten till ditt hus.

Jag har fått papper från Telia om fibernät, jobbar dom åt er?

Norrköpings Kommun och Telia är två olika aktörer som båda jobbar med att bygga ut fibernät, så i detta är vi konkurrenter. Telia är dock också en bredbandsleverantör som du kan välja i vårt öppna nät.

Vilka bredbandsleverantörer kan jag välja mellan?

På webbplatsen http://www.zmarket.se/ kan du se vilka tjänsteleverantörer för internet, tv och telefoni som du kan välja på i ditt område.

Mitt område kommer inte upp i 60 %, vad händer nu?

Prata med dina grannar!

Vi hanterar i första hand de områden som har flest intresseanmälningar. Om ditt område ännu inte nått 60 % intresseanmälningar så är vårt tips att du pratar med dina grannar eller gör utskick i området för att fibern ska bli verklighet.

Kontakta gärna bredband@norrkoping.se för att bli en av våra ambassadörer.

Ångerrätt

Intresseanmälan kan du dra tillbaka när som helst, den är inte bindande. Har du skrivit på ett avtal så har du rätt att ångra dig inom 14 dagar.

När måste jag betala? När skickas fakturan?

Fakturan för anslutningsavgiften skickas ut när alla som skrivit avtal i ett område har fått fiber installerat. Då anser vi att området är klart. Man har sedan 30 dagar på sig att betala fakturan.

Hur mycket kostar det? Vad ingår i anslutningsavgiften?

Avgiften för anslutning till ett stadsnät är 19.000 kr.

I anslutningsavgiften till ett stadsnät ingår:

  • fiberdragning fram till tomtgräns

  • ett hembesök av en installatör inför grävning och installation

  • Slang och makeringsnät till schaktningen på egen tomt

  • Håltagning i fasaden, fiberblåsning och installation i fastigheten.


Avgiften för anslutning när du ingår i en fiberförening är 9 900 kr plus din del av kostnaden för grävning från anslutningspunkten på stamnätet till fastigheterna i din fiberförening.

När är det dags att skriva avtal?

När 60 % av hushållen i ett område har anmält sitt intresse för fiber från kommunen går vi vidare och projekterar området. När projekteringen är klar kallar vi alla hushåll i området till ett informationsmöte där vi på plats kan besvara dina frågor hur byggnationen i just ditt område kommer gå till. Direkt efter mötet börjar vi samla in avtal.

Kan jag få fiber? Hur gör jag en intresseanmälan?

Gå in på www.fibertillalla.se och sök på din adress. Om du tillhör ett område där vi just nu samlar in intresseanmälan som kommer du komma till ditt områdes infosida. Det är här du gör en intresseanmälan och du kan även se hur många intresseanmälningar som kommit in hittills.

När kommer förändringen av anläggningsavgiften att ske?

Förändringen genomförs från och med den 1 januari 2017.

Vad är anläggningsavgift?

Anläggningsavgiften är den engångsavgift en fastighetsägare betalar när vatten- och avloppsnätet är utbyggt och fastighetsägaren får möjlighet att koppla på sin fastighet på nätet.

Anläggningsavgiften ska täcka Norrköping Vatten och Avfalls investeringskostnader för att bygga ut nya vatten- och avloppsnät under de kommande 3 till 5 åren, en så kallad vatten- och avloppsgeneration.

Anläggningsavgiften ska fördelas skäligt och rättvist mellan kunderna som ska anslutas under denna 3- till 5-årsperiod.

Vad innebär förändringen?

Den nya anläggningsavgiften beräknas med hjälp av fyra parametrar istället för som tidigare två parametrar.

Den största förändringen är att ”tomtyteavgift” är en av de fyra parametrarna som från 1 januari 2017 ligger till grund för beräkningen av anläggningsavgiften. Avgiften kommer alltså bli olika stor beroende på hur stor fastigheten är.

Konstruktionen på den nya anläggningsavgiften är framtagen av branschorganisationen Svenskt Vatten. Denna konstruktion basers på ”Lagen om allmänna vattentjänster” och är prövad av Statens VA-nämnd, som från och med 1 januari 2016 ersattes av Mark- och miljödomstolen.

När justerades anläggningsavgiften senast?

Anläggningsavgiften justerades senast den 1 januari 2011.

Vem har tagit beslut om att införa den nya anläggningsavgiften?

Det slutgiltiga beslutet togs av kommunfullmäktige i Norrköping den 28 november 2016. Dessförinnan har kommunstyrelsen, samt Norrköping Vatten och Avfalls styrelse beslutat i ärendet.

Vem måste betala en anläggningsavgift?

Den eller de personer som står som ägare av fastigheten när anläggningsavgiften faktureras.

Vad kommer det kosta att ansluta min fastighet?

På grund av tomtyteavgiften måste en beräkning göras för varje enskild fastighet.

Här kan du göra en uppskattning för vad det kan komma att kosta: Räkna ut din anläggningsavgift

Eftersom fler faktorer kan spela in än vad vi har möjlighet att visa via formuläret, kontakt oss gärna för en exakt kostnadsberäkning.

Du når oss via vår kundservice på telefon 011-15 15 50 eller epost kundservice@norrkopingvattenavfall.se

Kommer brukningsavgifterna också ändras?

Nej, ingen förändring av brukningsavgifterna kommer ske vid årsskiftet.

Hur mycket gör bolaget i vinst på VA-verksamheten?

VA-verksamheten är självfinansierad. Detta innebär att vi inte får ta ut avgifter som överskrider vad som behövs för att täcka kostnaderna.

Vilken hårdhet har mitt dricksvatten?

I Norrköpings kommun är vattnet mjukt till medelhårt, läs mer här.

Mitt dricksvatten lämnar vita utfällningar i kokkärl, vad kan det bero på?

Detta beror på kalkutfällningar vid kokning och kan uppstå trots låg kalkhalt i vattnet. Utfällningarna är ofarliga.

Mitt dricksvattnet är grönt, vad kan det bero på?

Om du har fjärrvärme är det förmodligen hål på värmeväxlaren. Värmeväxlarvattnet är färgat grönt just för att detta ska synas. Kontakta din fjärrvärmeleverantör.

Mitt dricksvattnet är grått/svart, vad kan det bero på?

Det är troligen mangan, ett helt ofarligt grundämne som finns i grundvatten. Spola rejält i minst 10 minuter och se om det försvinner.

Mitt dricksvattnet är vitt/gråvitt, vad kan det bero på?

Det finns troligen luft i dricksvattnet. Luften har kommit in i ledningen vid något ledningsarbete. Om kranen får stå och rinna en kort stund försvinner luften. Detta är helt ofarligt.

Mitt dricksvatten är gulbrunt/rödbrunt, vad kan det bero på?

Ledningsnätet är ofta gjort av järn. Med tiden kan det bildas rost i ledningarna som kan lossna, särskilt i samband med reparationer. Rost är inte skadligt för hälsan, men det är trots allt ett problem som ska åtgärdas. Oftast räcker det med att öppna en kran och spola ordentligt tills vattnet blir klart.

Gäller bevattningsförbudet Kvarsebo?

Nej det gör det inte. Grundvattennivån är inte lika alarmerande i Kvarsebo.

 

Varför inför ni bevattningsförbud i Kolmården?




På grund av för lite regn och snö de senaste åren är grundvattennivåerna ovanligt låga i många delar av Sverige. I Norrköpings kommun använder Norrköping Vatten och Avfall grundvatten för att göra kommunalt dricksvatten till ytterområdena.

I området kring Kolmården övervakas grundvattennivåerna extra noga sedan en tid tillbaka. Vi ser att vi löper risk att få vattenbrist nästa sommar i Krokek, Strömsfors och Gruvstugan med omnejd och går därför nu ut med ett bevattningsförbud. Genom att spara på vattnet nu så kan vi undvika problem i framtiden.


Från när gäller bevattningsförbudet?

Bevattningsförbudet gäller från den 12 juni men vi uppmanar er att redan nu spara på vattnet. Det hjälper inte att bunkra på vatten, det skulle istället öka förbrukningen.

Vad innebär bevattningsförbudet?

Vid bevattningsförbud gäller:

  • Förbud mot bevattning med spridare eller slang.

  • Förbud mot biltvätt med slang.

  • Förbud att fylla pool med dricksvatten.

För vilka gäller bevattningsförbudet?

Bevattningsförbudet gäller för er som bor i Krokek, Strömsfors, Marmorbruket och Gruvstugan med omnejd och som har kommunalt vatten.

 

Använder Kolmårdens djurpark dricksvatten och vattnar med?

Nej, de använder sjövatten till bevattning.

 

Varför är det inte bevattningsförbud i Simonstorp?

I Simonstorp avvänds också grundvatten till dricksvattenproduktionen men grundvattennivån är okej.

 

Hur länge kommer det vara bevattningsförbud i Kolmården?

Förbudet gäller tills vidare.

Får jag fylla upp min pool?

Om du bor i området som har bevattningsförbud, det vill säga Krokek, Strömsfors och Gruvstugan med omnejd, så får du inte använda dricksvatten till att fylla upp poolen med.

Om du bor utanför området som har bevattningsförbud så är det okej, men tänk gärna till om det verkligen är nödvändigt att fylla poolen.

Kommer vattnet att ta slut helt?

Om vi alla hjälps åt nu att spara vatten genom att använda det smart så är vår bedömning att vattnet inte kommer att ta slut.

Kan jag fortsätta dricka kranvatten?

Ja, dricksvattnet i kranarna är bra och du kan fortsätta använda det som vanligt.

Varför har vi så lite grundvatten?

Under det gångna året har det inte regnat eller snöat tillräckligt för att grundvattenmagasinen i marken ska fyllas på.

När fylls grundvattnet på?

Grundvattnet fylls på när vi får nederbörd under perioden oktober till april. När det regnar under sommaren så tar växtligheten upp det mesta.

Hur länge ska jag spara vatten?

Grundvattentillgången kommer troligtvis att fortsätta vara låg även kommande år eftersom det krävs stora mängder nederbörd för att yt- och grundvattennivåerna ska återställas till en normal nivå.

Hur mycket vatten sparar jag på att ändra mina vanor?

Här kommer några exempel på hur mycket du kan spara:

  • Diska och tvätta med fulla maskiner. Diskmaskinen drar 10 liter per disk och tvättmaskinen behöver 50 liter för varje tvätt.

  • 60 liter sparar du om du duschar fem minuter kortare och stänger av vattnet medan du tvålar in dig.

  • 55 liter per dygn går det åt om du har en droppande kran, det blir mer än 100 badkar per år.


Siffrorna ovan är ungefärliga och kan variera från hushåll till hushåll beroende på till exempel vattenflöde.

Spelar det verkligen någon roll om jag sparar några liter vatten?

Ja, det betyder mycket. Om alla hjälps åt och sparar så blir det många liter tillsammans.